Prof. Dr. Felix Vogel

Professorship “Art and Knowledge”

vogel@documenta-institut.de

Vita

Studied art history, media theory, philosophy and aesthetics at the Karlsruhe University of Arts and Design and at the Universidad Autónoma de Madrid. Doctorate at the Université de Fribourg (CH) with the thesis “Empfindsamkeitsarchitektur. The Hameau de la Reine in Versailles”, funded by a scholarship from the Gerda Henkel Foundation. 2012-2013 Research assistant at the Department of Art History at the University of Hamburg (Chair of Modern and Contemporary Art). 2013-2014 Research assistant at the Institute of Art History at the University of Zurich (Chair of Modern Art). From 2016 senior assistant at the Chair of Modern Art History at the Department of Art History at the University of Basel. Teaching assignments at HEAD Genève, Universidad de Lisboa, Universidade Federal de São Paulo and the University of Toronto, among others. Occasional curator and art critic. Since 2021 Professor of Art and Knowledge at the University of Kassel, with a secondary membership at the Kunsthochschule and the documenta Institut.

Main research areas

  • History of art, architecture and knowledge from the 18th century to the present day

  • Conceptual Art

  • Theory and history of exhibitions and exhibiting

Lectures (selection)

04 | 2024: Book presentation: Bruch und Kontinuität. Kunst und Kulturpolitik nach dem Nationalsozialismus

Scientific conferences and workshops

07 | 2024: Symposium: Politics of Form. Contemporary Art, Exhibitions, Critique 

05 | 2022: NS-Vergangenheiten und Kontinuitäten von Kunstinstitutionen, Kassel

Publications (selection)

complete list of publications

I. Monographs

Vogel, Felix (2023): Empfindsamkeitsarchitektur. Der Hameau de la Reine in Versailles. Paris/Zürich/Berlin: DFK.

II. Editorships

Vogel, Felix; Neumann, Maria (Ed.) (2024): Bruch und Kontinuität. Kunst und Kulturpolitik nach dem Nationalsozialismus. Berlin: Hatje Cantz.

Vogel, Felix; Lüttge, Felix (Ed.) (2021): Was ist Universität? Zwölf Antworten aus Basel (5). Zürich: Æther.

Vogel, Felix; Paul, Morten (Ed.) (2016): Architekturen unserer Arbeit. Hamburg: ADOCS (Grundlagenforschung. Für eine linke Praxis in den Geisteswissenschaften, 2).

Vogel, Felix; Paul, Morten (Ed.) (2014): Die wissenschaftliche Zeitschrift und ihr Wert. Berlin: ADOCS (Grundlagenforschung. Für eine linke Praxis in den Geisteswissenschaften, 1).

III. Articles

Vogel, Felix (2024): Art Handling: Methodische Überlegungen mit Bemerkungen zur documenta V sowie zu Christopher d’Arcangelo und Peter Nadins Functional Constructions. In: Döring, Daniela; Vöhringer, Margarete (Ed.): Friktionen. Für eine politische Wissensgeschichte des Ausstellens. Bielefeld.

Vogel, Felix; Neumann, Maria (2024): Kunst als „geistige Wohlfahrt der Nation“ In: Vogel, Felix; Neumann, Maria (Ed.): Bruch und Kontinuität. Kunst und Kulturpolitik nach dem Nationalsozialismus. Berlin. p. 6-14.

Vogel, Felix; Wismer, Maja (2022): Charmion von Wiegand et la peinture abstraite. In: Les cahiers du musée national d’art moderne (159), p. 28–39.

Vogel, Felix (2022): INFRASTRUKTUR LATENZ ALLEGORIE: Flint Jamison in der Galerie Max Mayer. In: Texte zur Kunst 32 (125), p. 200–203.

Vogel, Felix (2021): About the Materiality of Knowledge. In: (How) do we (want to) work (together) (as (socially engaged) designers (students and neighbours)) in neoliberal times)?, p. 190–201.

Vogel, Felix; Lüttge, Felix (2021): Was war Universität? Medien, Architekturen, Kulturtechniken. In: Vogel, Felix; Lüttge, Felix (Ed.): Was ist Universität? Zwölf Antworten aus Basel (5). Zürich: Æther, p. 1–13.